Jak RTB funguje  

Ukažme si fungování RTB na jednoduchém příkladu pejskaře.

Cyril si pořídil čtyřnohého mazlíčka. A protože pro něj chce to nejlepší, hledá inspiraci na internetu.

Seznam dokáže pomocí chytrých algoritmů sledovat chování anonymních uživatelů a propojit je s našimi službami. Pokud někdo vyhledává klíčová slova, jako je psí obojek nebo granule, a zároveň navštěvuje články o psech, je to jasný signál, že jde o pejskaře.

O takové lidi mají logicky zájem například výrobci psích krmiv. Aby se jejich reklama zobrazovala, utkají se v aukci s jinými prodejci. Tu vyhraje firma s nejvyšším příhozem. V tomto případě firma Kostička.

Vše probíhá v reálném čase. Proto Cyril u článku o foxteriérech okamžitě uvidí reklamu na zdravé krmivo od firmy Kostička.

Princip RTB

RTB funguje jednoduše na základě dvou stran – nabídky a poptávky. Na straně nabídky stojí vlastník webových stránek (publisher), který nabízí svůj reklamní prostor. Na druhé straně je společnost, která reklamní prostor poptává (inzerent).

Jak se spolu tyto strany dorozumí v rámci programatického RTB nákupu?

Vlastník webu napojí své stránky do nástroje Supply Side Platform (supply = nabídka). SSP slouží k automatické nabídce reklamního prostoru na prodej. Inzerent naopak zadá požadavky na nákup reklamního prostoru (požadované weby, maximální částky apod.) do nástroje Demand Side Platform (demand = poptávka). Ten slouží k automatizovému nákupu reklamního prostoru.

SSP říká, za jakou minimální částku je v současné chvíli publisher ochoten prodat svůj reklamní prostor. DSP naopak říká, za kolik korun je inzerent ochoten tento prostor nakoupit. Reklamní prostor vyhraje to DSP, které nabídne nejvyšší částku (v jednu chvíli má většinou o stejný reklamní prostor zájem více inzerentů). Vše probíhá automaticky bez nutnosti jakéhokoliv fyzického vyjednávání.


RTB ve světě a na Seznamu

RTB neboli Real Time Bidding vzniklo v roce 2007 a ve svých počátcích sloužilo primárně k doprodeji ploch, které se neprodaly napřímo. Postupně poskytovatelé zjistili, že pomocí RTB mohou svůj prostor monetizovat za vyšší částky, které inzerenti ochotně zaplatí výměnou za automatizaci, real-time optimalizaci, a hlavně za zásah relevantní cílové skupiny.

Do ČR zavítalo RTB v roce 2012 a o 2 roky později s ním začal pracovat i Seznam. Nejprve jsme prodávali prostor přes naše první SSP Admeta a záhy přešli na SSP PubMatic, ke kterému se v roce 2018 přidalo SSP Xandr (dříve pod jménem AppNexus). Oba systémy používáme dodnes.

V září 2017 jsme spustili také naše Adform DMP (Data Management Platform), díky kterému můžete využívat naše cílení. DMP slouží k uchovávání cookies a jejich segmentaci dle společných vlastností jejich uživatelů jako pohlaví, věk, zájem o koupi apod.